Menu

8D Problem Solving

Workshop probleemoplossende technieken

Terugkomende problemen slorpen veel waardevolle tijd op. Met de 8D-probleemoplosmethode kunt u zulke afwijkingen opsporen, analyseren, oplossen en voorkomen op een gestructureerde en logische manier.

‘Eight Disciplines Problem Solving’

In elke organisatie duiken regelmatig problemen op. Technische knelpunten, interne afwijkingen, capaciteitsproblemen, maar ook klachten en kwaliteitsproblemen. Om alle problemen op een uniforme en doeltreffende manier aan te pakken, ontwikkelde de Amerikaanse autoreus Ford Motor Company in de jaren 1980 de ‘Eight Disciplines Problem Solving’-methode of 8D-probleemoplosmethode.

De 8D-methode richt zich op de verbetering van producten en processen. De methode laat toe om terugkerende problemen op te sporen, recht te zetten en in de toekomst te voorkomen. De methode heet ‘Eight Disciplines’ omdat ze oorspronkelijk bestond uit acht stappen of zogenaamde disciplines. Later kwam er daar een nulde stap bij: de planfase.

Problemen oplossen in 8 stappen

  • D0: plannen
  • D1: team samenstellen
  • D2: probleem beschrijven
  • D3: probleem tijdelijk inperken of oplossen
  • D4: oorzaken opsporen
  • D5: oplossingen vinden
  • D6: oplossingen implementeren
  • D7: probleem voorkomen
  • D8: team belonen

Workshop 8D

8D is een veelgebruikt sjabloon in de automobielsector en de industrie, maar leent zich voor gebruik in tal van veeleisende sectoren. Met 8D pakt u courante problemen in uw bedrijf op een structurele en extreem doeltreffende manier aan. Het systeem helpt u ook om controlemechanismen te ontwikkelen om de kwaliteit van uw producten en diensten nog beter te garanderen.

Allanta organiseert daarom gerichte opleidingen over de probleemoplosmethode 8D. Tijdens de workshops maakt u kennis met 8D, PDCA, de 5W’s, Ishikawa, Pareto en tal van andere zinvolle technieken en methodes om uw bedrijfsvoering efficiënter te maken. De deelnemers leren problemen correct te definiëren en de oorzaak van de afwijking te bepalen. Deze opleiding is geschikt voor iedereen die betrokken is bij kwaliteitsbeheer.

Praktisch

Spoedig nieuwe data

Prijs

LEDEN € 450
NIET-LEDEN € 518

KMO-portefeuille: vraag hier uw subsidie aan en bespaar tot 40% op uw inschrijvingsprijs.
Erkenningsnummer Allanta: DV.O105117

Word lid

Uw workshop in detail

Agendapunten

  • Continu verbeteren en PDCA
  • Processen en verbeteringen
  • 8 stappen (8D) om een probleem op te lossen
  • Teams en teamrollen
  • Probleem-afwijking-symptoom
  • Tijdelijke acties nemen
  • Brainstorming, 5W's, Ishikawa en Pareto
  • Oorzaken zoeken
  • 7 technieken om processen te analyseren
  • Permanente acties en effectiviteit
  • Opvolging door actieplannen
  • Rapportage

 Verder blijft de methodiek van 8D nog steeds de rode draad vormen doorheen deze training.
De deelnemers leren om stap voor stap problemen te definiëren, analyseren en om naar de oorzaak van het probleem of afwijking te zoeken.


Doelgroep

Deze opleiding richt zich tot iedereen die problemen moeten oplossen en die daarvoor een gestructureerde manier willen gebruiken.


Uw
docent

Ilse Gilio kan als senior consultant voor Allanta rekenen op haar jarenlange ervaring op het gebied van kwaliteitsmanagement, process management, change management, interne audits (gecertificeerd Lead Auditor ISO 9001:2015 en VDA 6.3 Process Auditor), begeleiden van externe audits, verbeterprojecten en het optimaliseren van kwaliteitsdocumentatie. Deze kennis en ervaring deed ze op tijdens verschillende projecten in de automobielsector (IATF 16949) en andere productieomgevingen (ISO 9001).

Ilse vervulde al in verschillende bedrijven de rol van Quality Assurance Manager. Hierdoor weet ze als team coach zeer goed hoe ze een organisatie en kwaliteitsteam begeleidt terwijl ze verbetertrajecten waarvoor ze wordt ingezet pragmatisch en op maat kan uitrollen binnen verschillende types van organisaties. 


Uw
docent

  • Committed to top quality & continuous improvement.
  • Coach / Trainer for improvement & change management.
  • Wide experience in automotive & aerospace Quality & customer management and the related Q-systems, including the technical quality tools and systems. Experienced with many OEM’s.
  • Experienced with complicated launch & process management.
  • Strong analytical skills enable sharp root-cause-analysis, resulting in structural improvements.
  • Strong team builder, stimulating team player.
  • Specialist in team-work & team-building (X-functional & X-cultural).
  • People manager, Facilitator & Team coach.

Uw Contact-
persoon

Nele Gregoor

TEL +32 (0) 11 870 944

info@allanta.be





Bianca
Keijmes
Comus Technology BV

Automotive Comus Technology BV</br> </br>

"Al sinds 2009 lid van Allanta en sinds die tijd meerdere keren gebruik gemaakt van zowel de standaard opleidingen van Allanta zoals FMEA, APQP, PPAP, Mana...

ALLE REFERENTIES
Sonja
Van Acker
Qontinu bvba


General Qontinu bvba</br> </br> </br>

The Six Sigma Black Belt training had a perfect balance between theory and practical examples and this was brought by the trainer with lots of enthusiasm and kn...

ALLE REFERENTIES
Yves
Aerts
AkzoNobel


General AkzoNobel</br></br></br>

Before this training I was facing organized chaos, now I am able to organize the chaos and to create efficient and stable changes

ALLE REFERENTIES
Jonas
Douwen
Canberra Semiconductor

General Canberra Semiconductor</br></br>

The Six Sigma Black Belt course given by Allanta is an ideal mix of statistical theory and practical quality tools all illustrated with real life case studies. ...

ALLE REFERENTIES



Deze website maakt gebruik van cookies om het websiteverkeer te analyseren opdat we uw gebruikerservaring kunnen optimaliseren. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken