Menu

8D Problem Solving

Workshop probleemoplossende technieken

Terugkomende problemen slorpen veel waardevolle tijd op. Met de 8D-probleemoplosmethode kunt u zulke afwijkingen opsporen, analyseren, oplossen en voorkomen op een gestructureerde en logische manier.

‘Eight Disciplines Problem Solving’

In elke organisatie duiken regelmatig problemen op. Technische knelpunten, interne afwijkingen, capaciteitsproblemen, maar ook klachten en kwaliteitsproblemen. Om alle problemen op een uniforme en doeltreffende manier aan te pakken, ontwikkelde de Amerikaanse autoreus Ford Motor Company in de jaren 1980 de ‘Eight Disciplines Problem Solving’-methode of 8D-probleemoplosmethode.

De 8D-methode richt zich op de verbetering van producten en processen. De methode laat toe om terugkerende problemen op te sporen, recht te zetten en in de toekomst te voorkomen. De methode heet ‘Eight Disciplines’ omdat ze oorspronkelijk bestond uit acht stappen of zogenaamde disciplines. Later kwam er daar een nulde stap bij: de planfase.

Problemen oplossen in 8 stappen

  • D0: plannen
  • D1: team samenstellen
  • D2: probleem beschrijven
  • D3: probleem tijdelijk inperken of oplossen
  • D4: oorzaken opsporen
  • D5: oplossingen vinden
  • D6: oplossingen implementeren
  • D7: probleem voorkomen
  • D8: team belonen

Workshop 8D

8D is een veelgebruikt sjabloon in de automobielsector en de industrie, maar leent zich voor gebruik in tal van veeleisende sectoren. Met 8D pakt u courante problemen in uw bedrijf op een structurele en extreem doeltreffende manier aan. Het systeem helpt u ook om controlemechanismen te ontwikkelen om de kwaliteit van uw producten en diensten nog beter te garanderen.

Allanta organiseert daarom gerichte opleidingen over de probleemoplosmethode 8D. Tijdens de workshops maakt u kennis met 8D, PDCA, de 5W’s, Ishikawa, Pareto en tal van andere zinvolle technieken en methodes om uw bedrijfsvoering efficiënter te maken. De deelnemers leren problemen correct te definiëren en de oorzaak van de afwijking te bepalen. Deze opleiding is geschikt voor iedereen die betrokken is bij kwaliteitsbeheer.

Praktisch

29/05/2018 9u - 17u Hasselt
18/09/2018 9u - 17u Gent
04/12/2018 9u - 17u Geel
Schrijf in

Prijs

LEDEN € 450
NIET-LEDEN € 518

KMO-portefeuille: vraag hier uw subsidie aan en bespaar tot 40% op uw inschrijvingsprijs.
Erkenningsnummer Allanta: DV.O105117

Word lid

Uw workshop in detail

Agendapunten

  • Continu verbeteren en PDCA
  • Processen en verbeteringen
  • 8 stappen (8D) om een probleem op te lossen
  • Teams en teamrollen
  • Probleem-afwijking-symptoom
  • Tijdelijke acties nemen
  • Brainstorming, 5W's, Ishikawa en Pareto
  • Oorzaken zoeken
  • 7 technieken om processen te analyseren
  • Permanente acties en effectiviteit
  • Opvolging door actieplannen
  • Rapportage

 Verder blijft de methodiek van 8D nog steeds de rode draad vormen doorheen deze training.
De deelnemers leren om stap voor stap problemen te definiëren, analyseren en om naar de oorzaak van het probleem of afwijking te zoeken.


Doelgroep

Deze opleiding richt zich tot iedereen die problemen moeten oplossen en die daarvoor een gestructureerde manier willen gebruiken.


Uw
docent

Ilse Gilio kan als senior consultant voor Allanta rekenen op haar jarenlange ervaring op het gebied van kwaliteitsmanagement, process management, change management, interne audits (gecertificeerd Lead Auditor ISO 9001:2015), begeleiden van externe audits, verbeterprojecten en het optimaliseren van kwaliteitsdocumentatie. Deze kennis en ervaring deed ze op tijdens verschillende projecten in de automobielsector (IATF 16949) en andere productieomgevingen (ISO 9001).

Ilse vervulde al in verschillende bedrijven de rol van Quality Assurance Manager. Hierdoor weet ze als team coach zeer goed hoe ze een organisatie en kwaliteitsteam begeleidt terwijl ze verbetertrajecten waarvoor ze wordt ingezet pragmatisch en op maat kan uitrollen binnen verschillende types van organisaties. 


Uw
docent

  • Committed to top quality & continuous improvement.
  • Coach / Trainer for improvement & change management.
  • Wide experience in automotive & aerospace Quality & customer management and the related Q-systems, including the technical quality tools and systems. Experienced with many OEM’s.
  • Experienced with complicated launch & process management.
  • Strong analytical skills enable sharp root-cause-analysis, resulting in structural improvements.
  • Strong team builder, stimulating team player.
  • Specialist in team-work & team-building (X-functional & X-cultural).
  • People manager, Facilitator & Team coach.

Uw Contact-
persoon

Nele Gregoor

TEL +32 (0) 11 870 944

info@allanta.be





Sonja
Van Acker
Qontinu bvba


General Qontinu bvba</br> </br> </br>

The Six Sigma Black Belt training had a perfect balance between theory and practical examples and this was brought by the trainer with lots of enthusiasm and kn...

ALLE REFERENTIES
Ilse
Jehoul
Donaldson


General Donaldson</br></br></br>

The Green Belt Training organized by Allanta is an excellent way to get acquainted with the DMAIC approach. The opportunity to apply the learned statistica...

ALLE REFERENTIES
Walter
Marcelis
Indupol International NV
Automotive Indupol International NV

"Voor een kwaliteitsmanager van een KMO is het onbegonnen om alle eisen van alle normen tot in detail te kennen, laat staan proactief de wijzigingen op te ...

ALLE REFERENTIES
Sjo
Schins
VDL Nedcar


Automotive VDL Nedcar</br> </br> </br>

Allanta is een bedrijf dat voor ons prima trainingen verzorgd. Sterk punt is dat vooraf goed wordt afgestemd wat wij als klant willen, zodat de trainingen, indi...

ALLE REFERENTIES