Menu
Alles kan beter
23 November 2017

Alles kan beter

“Als we onze business kunnen runnen met minder kosten, dan zijn we goed bezig en hebben we verbeterd.” Veel managers en bedrijfsleiders zullen zich bij deze stelling aansluiten. “Uiteraard is het goed om zaken te kunnen doen tegen een verminderde kostprijs. Maar, het is niet de juiste focus voor continu verbeteren”, zegt Mike Brenenraad, consultant bij Allanta vzw.

Continu maatwerk

Continu verbeteren is de bredere term die we gebruiken voor methoden en denkwijzen zoals bijvoorbeeld Kaizen, Lean, Six Sigma of Total Productive Maintenance. Deze methoden en denkwijzen delen dezelfde grondslag: de drijfveer om het (altijd) beter te doen. Deze verbeterinstelling zorgt ervoor dat deze manieren van werken succesvol kunnen zijn.

Maar, ieder bedrijf is anders. Daarom bestaat er niet één methode of denkwijze die in haar volledigheid dé oplossing biedt om aan continu verbeteren te werken. Continu verbeteren moet ieder bedrijf op haar eigen manier doen, zoals het bij haar huidige situatie past.  Dit maakt continu verbeteren tot een domein met veel mogelijkheden om richting te kiezen. 

Stap voor stap

Hoewel er genoeg bewegingsvrijheid is om op maat van de organisatie te werken, zijn er een aantal zaken die specifiek kenmerkend zijn voor het domein continu verbeteren:

  • Continu verbeteren leidt tot besparen door verspillingen te verminderen.
  • Continu verbeteren heeft een sterk fundament in cultuur en motivatie. De idee dat het altijd ook (anders) beter kan en de motivatie om daaraan (samen met anderen) te werken, maakt dat continu verbeteren een groot succes kan zijn.
  • Continu verbeteren is er voor iedereen. We doen het samen, met een gezamenlijk doel voor ogen.
  • Continu verbeteren is er voortdurend. Zoals de naam aangeeft, gaat het bij ‘continu verbeteren’ om continu stappen zetten naar verbetering. Dat doen we soms in grote, maar vooral in kleine stappen. Zelfs de kleinste verbetering is de goede weg en een prestatie die gekoesterd moet worden.
  • Iedereen, op alle niveaus, kan ten alle tijden met continu verbeteren beginnen.

Geen toolbox

Daarnaast zijn er ook enkele zaken waarvan algemeen aangenomen wordt dat ze bij continu verbeteren horen, maar dat eigenlijk niet doen:

  • Focussen op bedrijfskosten. Als je hier de focus legt ontstaan er condities waardoor je “naar de kosten gaat werken”. Dit is niet de juiste focus. Een vermindering van bedrijfskosten kan een resultaat zijn van werken aan continu verbeteren, maar mag nooit het uitgangspunt of doel zijn.
  • Het is (slechts) een toolbox. Deze gedachte is onjuist. Continu verbeteren gebruikt verschillende toolboxen, maar het is zoveel meer. Het is een volledig organisatiesysteem dat ook cultuur, gedrag en leiderschap bestrijkt.
  • Continu verbeteren is voor de korte termijn (resultaten). Continu verbeteren kan zeker resultaten laten zien op de korte termijn, maar wie met een korte termijn visie aan continu verbeteren begint, slaagt er niet in om het tot een succes te maken. Continu verbeteren, mede door haar incrementele stappen, is een lange termijn visie, waardoor jouw bedrijf op de lange termijn steeds beter wordt.

Samen naar succes

Om continu verbeteren te laten werken moet iedereen in het bedrijf eraan kunnen participeren, van CEO tot werkvloer.  Dit vraagt een draagvlak bij het management, dat een duidelijke visie over continu verbeteren heeft. Wanneer het management de medewerkers daar boven op de ruimte en vrijheid, zowel wat tijd als financiën betreft, geeft om aan continu verbeteren te werken, is een succesverhaal mogelijk. Starten doen we met een gezonde basis van ‘standaard bedrijfsprocessen’ en goed georganiseerde en goed ingerichte werkplekken (5S).



VERWANTE BERICHTEN