Menu

ISO 10018 norm: Richtlijnen voor betrokkenheid & competence van werknemers

In company Informatiesessie

Uitgaande van de belangrijkste clausules in de ISO 9001gericht op mensen, is ISO 10018:2012 ontwikkeld om de menselijke factoren in managementsystemen te duiden en te verklaren waarom de principes achter de standaard zo belangrijk zijn.

De overgrote meerderheid van de (interne) auditoren zijn zich reeds bewust van de noodzaak om menselijke aspecten binnen managementsystemen te beoordelen. Systemen zijn niet louter documenten die processen beschrijven en procedures die dienen te worden gevolgd, noch records die worden geëvalueerd op het bewijs dat de processen effectief zijn uitgevoerd en efficiënt werken.

Het systeem is namelijk de “som” van het gedrag en de waarden van individuen van onderaan tot helemaal boven in de organisatiestructuur. ISO 10018, oorspronkelijk voorzien te verschijnen op 28 februari 2012 (vermoedelijk juli 2012), geeft de nodige handvatten om betrokkenheid en competentie naadloos te integreren in kwaliteitsmanagementsystemen. Op 14 maart 2012 verscheen bovendien de ISO/FDIS 10018.

Hoewel deze nieuwe norm  werd ontwikkeld door ISO/TC 176, de technische commissie die verantwoordelijk is voor het publiceren van de ISO 9000-serie en het ondersteunen van standaarden, zullen deze nieuwe principes ook gelden voor andere managementsystemen in het algemeen, zoals ISO 13485, ISO 14001, ISO/TS 16949, ISO 22000, ISO 26000, ISO 27000, ISO 31000, ISO 50001, ISO 90003, OHSAS 18001, ...

De kern van  ISO 10018 omvat vier belangrijke elementen:

  • de acht kwaliteitsmanagement principes
  • de menselijke factoren die van invloed zijn op kwaliteit
  • verwerven van competenties en medewerkersbetrokkenheid
  • concrete aftoetsing tegen de clausules van ISO 9001

Toen ISO 9001 in 2000 werd herzien, was het gebaseerd op acht kwaliteitsmanagementprincipes, zoals beschreven in ISO 9000. Vier van deze uitgangspunten handelen over mensen, maar ISO 9001 heeft deze principes op geen enkele wijze verder ontwikkeld of uitgewerkt. De belangrijkste redenen waarom ISO een ​​standaard wilde ontwikkelen was om de menselijke factoren te bepalen die impact hebben op deze uitgangspunten en de wijze waarop efficiënter gebruik kan gemaakt worden van mensen om een organisatie te verbeteren.

Deze nieuwe standaard geeft dus specifieke aanwijzingen hoe beter gebruik kan gemaakt worden van menselijke aspecten & factoren met aandacht voor betrokkenheid en competentieverwerving van medewerkers, in het licht van de ISO 9001 clausules.

Praktisch

In company

Prijs

LEDEN € 260
NIET-LEDEN € 290

KMO-portefeuille: vraag hier uw subsidie aan en bespaar tot 40% op uw inschrijvingsprijs.
Erkenningsnummer Allanta: DV.O105117

 

Word lid

Uw informatiesessie in detail

Agendapunten

13u30   Welkom en registratie met koffie & frisdrank

14u00   Theoretische kadering & context van de 8 kwaliteitsmanagement principes binnen ISO 10018:2012 door Pascal Droogers, senior consultant Allanta vzw

              De 3 belangrijkste aspecten van deze nieuwe richtlijn ISO 10018:2012, uitgediept in een HR-context 
              + Een vernieuwde kijk op (intern) auditen en impact van ISO 10018 op de auditcriteria van ISO 9001!

  • Leadership factoren:
    • Leiderschap
    • Cultuur & waarden
    • Change management
    • Kennismanagement
  • People Management & Involvement factoren:
    • Communicatie
    • Teamwork
    • Netwerking & medewerking
    • Discipline
    • Empowerment & verantwoordelijkheid
    • Exploratie, ontdekking, ervaring en risicobeheersing
    • Erkenning & waardering
  • Competence factoren:
    • Recruitment: selectie en aanwerving
    • Opleiding, leren & ontwikkeling
    • Awareness & bewustwording
    • Creativiteit & innovatie
    • Competentie & Talentmanagement

15u15   Koffiepauze

15u45   Praktijkcase door Durabrik, vorig jaar verkozen tot "Gezondste" bedrijf van België (Bie De Backer - HR-Director van Durabrik)

16u30   Intervisiemoment olv Pascal Droogers

  • Aandachtspunten, tips, & tricks
  • Kritieke succesfactoren voor een succesvolle implementatie
  • Interactieve vraagstelling

17u00   Afsluiting


Uw
docent

Pascal Droogers is business en life coach van mensen en organisaties. Hij heeft 30 jaar ervaring in het begeleiden van organisaties in management en persoonlijke vaardigheden. Hij werkt met modellen als EFQM, ISO 9001, BSc, BPM, Lean. Persoonlijke vaardigheden brengt hij op een coachende wijze en hij heeft zich tevens verdiept in NLP en het Enneagram. Business en mensen verbinden is zijn missie om zo blijvende resultaten te boeken.


Uw Contact-
persoon

Tim Delbaere

TEL +32 (0) 11 870 944

info@allanta.be





Ilse
Jehoul
Donaldson


General Donaldson</br></br></br>

The Green Belt Training organized by Allanta is an excellent way to get acquainted with the DMAIC approach. The opportunity to apply the learned statistica...

ALLE REFERENTIES
Sonja
Van Acker
Qontinu bvba


General Qontinu bvba</br> </br> </br>

The Six Sigma Black Belt training had a perfect balance between theory and practical examples and this was brought by the trainer with lots of enthusiasm and kn...

ALLE REFERENTIES
Jonas
Douwen
Canberra Semiconductor

General Canberra Semiconductor</br></br>

The Six Sigma Black Belt course given by Allanta is an ideal mix of statistical theory and practical quality tools all illustrated with real life case studies. ...

ALLE REFERENTIES
Dirk
Coremans
Axalta Coating Systems

General Axalta Coating Systems</br></br>

"Allanta weet wat onze vereisten zijn en denkt steeds met concrete voorstellen mee om een opleidingsproject in goede banen te begeleiden. Omwille van de go...

ALLE REFERENTIES