Menu

Het creëren van een efficiënte vergadercultuur

Workshop

Vergaderen MOET, maar met mate, en als het moet GOED!

Vergaderingen kosten vaak meer dan de besparingen waar er over beslist wordt!

Praktisch

11/05/2017
08/06/2017
13u - 17u
13u - 17u
Gent
14/11/2017
28/11/2017
13u - 17u
13u - 17u
Vilvoorde
Schrijf in

Prijs

LEDEN € 450
NIET-LEDEN € 518

KMO-portefeuille: vraag hier uw subsidie aan en bespaar tot 40% op uw inschrijvingsprijs.
Erkenningsnummer Allanta: DV.O105117

 

Word lid

Uw workshop in detail

Agendapunten

  • Wat is vergaderen?
  • Waarom en wanneer vergaderen?
    • Werken in groep
    • Vechten - onderhandelen - samenwerken
    • Doelmatigheid
    • Frequentie
    • Samenstelling van de groep - de leden
  • Praktische middelen voor een effectieve vergadering:
    • De uitnodiging en agenda
    • Het verslag
    • Werken met bijlagen
    • Het belang van een punchlijst met bespreekpunten voor opvolging
  • Algemene regels:
    • De functie van de voorzitter:
    • Taakgerichte functie
    • Relationele of mensgerichte functie
    • De functie van een inleider of gespreksleider
    • De types van deelnemers & rollen
    • De inbreng van een procesbewaker
    • Het werken met een time-keeper
  • Soorten vergaderingen:
    • De overtuigingsvergadering
    • De actieve informatieve vergadering
    • De passieve informatieve vergadering
    • De probleemoplossende vergadering
    • De besluitvormingsvergadering
  • Het belang van communicatieve vaardigheden om efficiënt te vergaderen:
    • Het belang van het luisteren
    • Hoe omgaan met storingen en storende deelnemers tijdens de vergadering?
      • Wat als iemand te laat is
      • Hoe omgaan met veelpraters, ja-maar-figuren, zwijgers
      • Hoe de groep motiveren tot een maximale prestatie
      • Beinvloedingspatronen tussen deelnemers, voorzitter en deelnemers onderling
      • De deelnemers met een verborgen agenda
      • Het inlassen van een pauze - koffiepauze
      • Het aantal deelnemers
      • Een deelnemer die permanent oppositie voert
      • Een deelnemer die een afstandelijke houding aanneemt door te zwijgen en aan de discussie helemaal niet deelneemt
      • Een deelnemer die steeds lang het woord voert
      • Een deelnemer die van de hak op de tak springt
      • Deelnemers die onder mekaar praten en storend zijn naar de groep
      • Een deelnemer die te vroeg wil doorgaan ( hij heeft dit niet op voorhand met U als voorzitter besproken )
      • Een deelnemer wordt steeds door enkele andere collega's weggelachen tijdens zijn tussenkomsten
      • Een agressieve lichaamshouding van een deelnemer
    • Typische tijdverspillers tijdens een vergadering en hun aanpak
    • Het belang van een voorvergadering - een tussenstopmoment - het nabespreken en de aanpak van een deelnemer na een vergadering

UW LEER-
RESULTATEN

  • Een resultaatgerichte vergadering kunnen sturen;
  • Het leren omgaan met verbale en non-verbale aspecten van het gespreksgebeuren;
  • Effectief luisteren en een vraaggesprek weten sturen;
  • Een vergadering in opeenvolgende fasen kunnen opzetten;
  • Het kunnen hanteren van de probleemoplossende vergadertechniek;
  • Door een beter inzicht in mensen de benadering kunnen aanpassen aan de persoonlijkheid van de deelnemer;
  • Gerichte tussenkomsten als voorzitter kunnen voeren;
  • Het opstellen van een resultaatgericht verslag;
  • Planmatig leren werken tijdens een vergadering;
  • Gezond agressief weten omgaan met lastige/moeilijke mensen en situaties.

Doelgroep

Deze opleiding is bedoeld voor medewerkers met leidinggevende verantwoordelijkheden die hun doelgericht optreden in vergaderingen wensen te optimaliseren door hun eigen vaardigheden volwaardig uit te bouwen. Zij durven hun eigen effectiviteit als manager in vraag te stellen en kunnen zo op basis van inzichten en vaardigheden, bijgebracht in dit programma, hun attitude constructief evalueren en bijsturen voor, tijdens en na vergaderingen.


Uw
docent

Na zijn opleiding als sociaal assistent volgde Jacques Ampe het Junior Management Programma aan de Vlerick Leuven Gent Management School. Terwijl hij zich in de bedrijfswereld verder specialiseerde in human resources management, werd hij een graag gezien docent aan de afdeling personeelsbeleid van de IPSOC te Kortrijk. Jacques was bovendien verantwoordelijk voor het HR-beleid bij Levi Strauss & Co Europe.

Vanuit die ervaring reikt Jacques Ampe een reeks van opleidings- en coachingsprogramma’s aan, met als doelstelling om mensen meer deel te laten uitmaken van de organisatie. Door deze programma’s gaan mensen mee-denken en mee-werken. Er wordt gewerkt vanuit een hoge mate van betrokkenheid en bijdrage, waardoor de mensen hun toegevoegde waarde onmiddellijk kunnen waarnemen. Dit leidt tot verhoogde inzetbaarheid, loyaliteit en het uitdragen van de ondernemingsvisie, missie en waarden.


Uw
docent

Omer Peremans, leer- en ontwikkelcoach, is van opleiding Licentiaat in de Economische Wetenschappen KUL, gegradueerde in de bedrijfseconomie KUL, gegradueerde in de accountancy en Bedrijfsconsulent met een specialisatie “Industriemarketing”.

In 2004 behaalde hij het certificaat van “Certified Competency Assessor“ aan de Universiteit Antwerpen Management School. Hij is sinds 1995 als gastprofessor verbonden aan de VLEKHO Business School te Brussel.

“Resultaat met mensen” staat centraal in zijn aanpak. Specifieke trainingsprogramma’s op maat of individuele leer- en ontwikkeltrajecten voor een individuele deelnemer worden in functie van de verwachtingen en de behoeften van de organisatie en/of de deelnemers steeds grondig voorbereid en uitgewerkt.

Organisatieaudits, rapporteringen hieromtrent en het uitwerken van resultaatgerichte trajectplannen van opleiding, trainingen, plannen tot verbetering en verandering van de huidige werkcultuur en gedragssituaties van een groep vormen meestal het startmoment.

Interactieve trainingen en workshops steunen op 2 basisprincipes: “het begrijpen – het verstaan van de aangereikte inzichten“ en “het leren ontdekken door het zelf te gaan toepassen in de praktijk – te gaan doen“. Geen nonsenstheorieën maar uitgangspunten die gebaseerd zijn op concrete ervaringen en toetsingen in de praktijk vormen de basis van het gericht helpen “veranderen – versterken van de competenties van mensen – het menselijk kapitaal“ in een onderneming of organisatie.


Uw Contact-
persoon

Céline Kesteloot

TEL +32 (0) 11 870 944

info@allanta.be





Michelle
Baeyens
BNP Paribas Fortis

General BNP Paribas Fortis</br> </br>

"De BPM Expert opleiding is fantastisch: het omvat een ruim gevarieerd  & professioneel samengesteld pakket waarin alle BPM aspecten heel uitgebre...

ALLE REFERENTIES
Dirk
Coremans
Axalta Coating Systems

General Axalta Coating Systems</br></br>

"Allanta weet wat onze vereisten zijn en denkt steeds met concrete voorstellen mee om een opleidingsproject in goede banen te begeleiden. Omwille van de go...

ALLE REFERENTIES
Ilse
Jehoul
Donaldson


General Donaldson</br></br></br>

The Green Belt Training organized by Allanta is an excellent way to get acquainted with the DMAIC approach. The opportunity to apply the learned statistica...

ALLE REFERENTIES
Sonja
Van Acker
Qontinu bvba


General Qontinu bvba</br> </br> </br>

The Six Sigma Black Belt training had a perfect balance between theory and practical examples and this was brought by the trainer with lots of enthusiasm and kn...

ALLE REFERENTIES