Menu

EN 15224:2012 Quality Management System for Health Care Services

Opleiding

Deze  internationaal erkende norm specifieert de eisen voor een kwaliteitssysteem waaraan voldaan moet zijn voor certificering in de sector van zorg en welzijn, in een ruime zin van betekenis, dus zowel voor toepasselijke zorgprocessen, voor onderzoeksprocessen als voor eventuele educatieve processen. Deze norm is gebaseerd op de ISO 9001 met bijkomende specificaties voor de gezondheidszorg.

In de medische sector, waar zorg en welzijn centraal staan, is een hoge kwaliteit van groot belang.  U wil uiteraard deze kwaliteit niet alleen aanbieden aan de patiënten, maar kunnen aantonen dat kwaliteit uw volle aandacht heeft: dit kan door een certificatie voor deze ISO voor Zorg en Welzijn. Dezelfde  norm wordt bovendien ook door certificatie-instellingen gebruikt om te beoordelen of uw organisatie in staat is om te voldoen aan de eisen van de patiënt en aan de wet- en regelgeving. Door deze certificatie kan U uw organisatie differentiëren van andere.

Deze norm kan verder gebruikt worden voor het klinische risico management tijdens het plannen, uitvoeren en controleren van zorg-, onderzoeks- en educatieve processen. Het belang van de leidinggevende directie van een organisatie, van de betrokkenheid van het personeel, van de procesmatige aanpak, van het concept van continue zorgverbetering, van data analyse voor de besluitvorming, en van de relatie met toeleveranciers komen alle aan bod in de training.

Het doel van de training is om de eisen van de kwaliteitsnorm voor de zorgsector duidelijk op te lijsten alsook om deze pragmatisch te omschrijven voor directe en effectieve toepassing in uw organisatie waar de patiënt centraal staat. Daarnaast komen ook de accreditatieprocesses aan bod die thans veelvuldig toegepast worden in algemene ziekenhuizen (JCI, HKZ en NIAZ), maar ook de toepassingen van het decreet van 17/10/2003  betreffende de kwaliteit in Belgische – en meer specifiek in Vlaamse gezondheids- en welzijnsvoorzieningen zoals woon- en zorgcentra, thuisverpleging... komen aan bod. De specifieke eisen ivm het kwaliteitssysteem voor elk van deze sectoren worden opgelijst en besproke, met specifieke aandacht voor de kwaliteitsplanning en de zelfevaluatie. Veel aandacht wordt besteed aan de praktische implementatie van het kwaliteitssysteem in uw omgeving.

Praktisch

Spoedig nieuwe data

Prijs

LEDEN € 450
NIET-LEDEN € 518

KMO-portefeuille: vraag hier uw subsidie aan en bespaar tot 40% op uw inschrijvingsprijs.
Erkenningsnummer Allanta: DV.O105117

 

Word lid

Uw opleiding in detail

Agendapunten

  • Het kader van de Europese wetgeving, nl. van de ISO 9001 en de EN 15224 en de inpassing van het Woonzorgdecreet
  • De structuur,  elementen en procesmatige aanpak  van een kwaliteitssysteem
  • De verantwoordelijkheid van de directie en leiding gevenden en van de kwaliteits- coördinator
  • Plannen van een kwaliteitssysteem en de opleiding in kwaliteitsmanagement
  • De focus op de patiënt
  • De vereiste documentatie en beschikbare middelen
  • De communicatie, procedures en werkinstructies
  • Meten, analyseren en verbeteren van de zorgkwaliteit, en specifiek de “zelfevaluatie”
  • Risicobeheersing in de gezondheidszorg
  • Behandeling van problemen, complicaties en ‘bijna fouten’
  • Inerne audits en externe inspecties
  • Correctieve en preventieve maatregelen
  • Kwaliteitsindicatoren: overzichten, rapporten en trendanalyses van algemene ziekenhuizen
  • Het practisch implementeren van een kwaliteitssysteem: stap voor stap opzetten van een kwaliteitssysteem volgens de EN 15224.
  • Accreditatie: JCI, NIAZ, BELAC

UW LEER-
RESULTATEN

Het doel van de training is om de eisen van de kwaliteitsnorm voor de zorgsector duidelijk op te lijsten alsook om deze pragmatisch te omschrijven voor directe en effectieve toepassing in uw organisatie waar de patiënt centraal staat.


Doelgroep

Iedereen die betrokken is of zal worden bij het opzetten, implementeren en beheren van een kwaliteitssysteem in de zorgsector (hospitalen, zorg- en verzorgingsinstellingen van patiënten,  bejaarden of mensen met beperkingen...) volgens de EN 15224. Zo ook is deze training aan te raden voor medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de controle binnen de eigen organisatie op de navolging van de normeisen.

Ook voor directieleden van zorginstellingen die een kwaliteitssysteem willen invoeren teneinde de aangeboden zorg te verbeteren of de intentie hebben uiteindelijk een kwaliteitscertificaat na te streven, is deze training van fundamenteel belang om de consequenties ervan goed in te schatten.


Uw Contact-
persoon

Céline Kesteloot

TEL +32 (0) 11 870 944

info@allanta.be





Laurel
Berzanskis
Materialise


Medical Materialise</br> </br> </br>

  I really liked the practical tips for doing an internal audit. Often, people overlook the value of learning the soft skills.

ALLE REFERENTIES
Daniel
Sanchez
GSK


Medical GSK</br> </br> </br>

"The training was very well organized, the facilities and environment were quite good. I especially liked the format of 6 modules x 3 days, it allows an...

ALLE REFERENTIES
Sandra
Stam
Regus Surgical


Medical Regus Surgical</br></br></br>

Er werd een breed en gevarieerd programma aangeboden. Het publiek was divers, maar er waren zeker en vast interessante topics of cases voor elk individu.

ALLE REFERENTIES
deelnemer
Materialise
Materialise


Medical Materialise</br> </br> </br>

Hands-on, focus on detail, lots of extra input was given when asked for! Thank you!!  There were numerous posibilities to have discussions on certain topi...

ALLE REFERENTIES